Gyorsmenü

Marketing opportunities of the Hungarian organic producers

  • Kinga Nagy-Pércsi 1
  • Amelita Kata Gódor 2
  • 1 Associate professor, Szent István University, Faculty of Economics and Social Sciences, Gödöllő, Hungary
  • 2 PhD student, Szent István University, Faculty of Economics and Social Sciences, Institute of Regional Economics and Rural Development

A hazai ökológiai gazdálkodók értékesítési lehetőségei

The improvement of the organic farming is a basic aim of the national agricultural policy for years. The new CAP 2014-2020 also strengthen the central role of organic agriculture in the fight against climate change, the protection of the environment and the preservation of biodiversity. The organic farms are usually small scale enterprises so their development also relating to the improvement of the Short Food Supply Chains which is supported in the frame of the Rural Development Programme. According to the abovementioned the aim of this article to reveal the limiting factors in the marketing of the Hungarian organic farming. To achieve this aim we made a survey on the biggest Hungarian organic market, on the Biokultúra Organic Market and processed the information stemming from the producers' list published on the homepage of the Hungarian Federation of Associations for Organic Farming (Biokultúra Szövetség). The results of our survey showed that the limiting factors of the domestic sale are the market barriers for new entrants providing of stable quantities and the high production costs. In addition, the interviewed farmers emphasized that the foreigners trust better in their producers and the local market organization is stronger as well than in Hungary.

 

Az ökológiai gazdálkodás fejlesztése a nemzeti agrárpolitika alapvető céljai közé tartozik már évek óta. Az új KAP 2014-2020 tovább erősíti az ökológiai gazdálkodás központi szerepét a klímaváltozás elleni küzdelemben és a környezet és a biodiverzitás megőrzése érdekében. Az ökológiai gazdálkodók általában kis méretű vállalkozások, fejlesztésük a Rövid Élelmiszer Ellátási Láncokéhoz is kapcsolódik, amely a Vidékfejlesztési Programok keretében támogatott. Mindezek alapján jelen cikkünk célja a hazai ökológiai gazdálkodás értékesítési lehetőségeit korlátozó tényezők feltárása. Ennek eléréséhez kérdőíves vizsgálatot készítettünk a legnagyobb hazai ökopiacon, a Biokúltúra Ökopiacon és feldolgoztuk és rendszereztük a Biokultúra Szövetség honlapján közzétett termelői lista adatait. Az általunk készített felmérés eredményei alapján a hazai értékesítést leginkább korlátozó tényezők, hogy az új belépők piacra lépése nehéz, nehéz továbbá állandó termékmennyiséggel megjelenni, valamint a termelési költségek is magasak. A meginterjúvolt gazdálkodók ezen kívül hangsúlyozták, hogy a külföldi piacokon nagyobb a bizalom a termelők irányába és a helyi piacszervezés jóval erősebb.

Befoglaló szám: 
Oldal: 
pp. 59-68
Terjedelem: 
10
JEL-kód:
LOC-kód: