Gyorsmenü

Az online vásárlási szokások vizsgálata a generációk szempontjából

  • Balogh-Kardos Valentina 1
  • Gál Tímea 2
  • 1 PhD hallgató, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem Intézet
  • 2 egyetemi doncens, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem Intézet

Analysis of generation differences in online shopping habits and behaviour

Az online vásárlás egyre inkább a hétköznapi életünk részévé vált, melynek hatására az ekereskedelem volumene exponenciálisan növekedett az elmúlt években. Az e-kereskedelem mellett a közösségi média oldalak használata is életünk szerves részét képezi, amelynek jelentős hatása van a vásárlásainkra is. Célkitűzésül azt fogalmaztuk meg, hogy megvizsgáljuk az online vásárlási szokásokat, az azokat befolyásoló tényezőket. Kutatási célkitűzésünk teljesítése érdekében online kérdőíves felmérést végeztünk, melynek elemszáma 477 fő. Eredményeink alapján megállapítható, hogy az online vásárlás gyakorisága, a webáruházak böngészése és az online vásárlásra való havi költésnél generációs különbségek tárhatóak fel. A fiatal generáció tagjai az online vásárlás mellett a webáruházak kínálatát is gyakrabban böngészik, míg az X generációsokra a magasabb átlagos havi költés jellemző. A mintánkban szereplő online vásárlók könnyűnek ítélik meg az online vásárlást, amelyeket kényelmesen az otthonukból is megvalósíthatnak, elkerülve a nagy tömegeket. Az online vásárlást emellett jelentősen befolyásolják különböző közösségi média oldalak, melyeknek köszönhetően más fogyasztóktól származó információkhoz, véleményekhez juthatnak. Az eredményekből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy az online kereskedelemmel foglalkozó vállalatoknak célcsoportjuk alapján differenciált marketingakciókat kell kidolgozniuk és alkalmazniuk. A nőket megcélzó termékek vagy szolgáltatások esetében például célszerű lehet influenszerek bevonása a különböző reklámkampányokba, tekintettel arra, hogy a nők az alternatívák keresése és értékelése kapcsán jelentősebb figyelmet fordítanak a közösségi médiára, mint a férfiak.

 

Online shopping has become more and more a part of our everyday lives, with e-commerce volumes growing exponentially in recent years. In addition to e-commerce, the use of social media sites is an integral part of our lives and has a significant impact on our shopping. Our objective is to examine online shopping habits and the factors that influence them. To achieve our research objective, we conducted an online questionnaire survey with 477 respondents. Our results show that there are generational differences in the frequency of online shopping, browsing online stores and monthly spending on online shopping. In addition to online shopping, members of the younger generation browse online shops more frequently, while Generation X is characterised by higher average monthly spending. The online shoppers in our sample perceive online purchases as easy to make from the comfort of their own homes, avoiding large crowds. In addition, online shopping is significantly influenced by various social media sites, which provide access to information and opinions from other consumers. From the results, we can conclude that e-commerce companies need to develop and implement differentiated marketing actions based on their target group. For example, in the case of products or services targeted at women, it may be appropriate to include influencers in various advertising campaigns, given that women pay a lot of attention to social media when searching for and evaluating alternatives.

Befoglaló szám: 
Oldal: 
pp. 1-11
Terjedelem: 
11
JEL-kód:
LOC-kód: