Gyorsmenü

Regionális hatások a covid idején az online élelmiszer kiskereskedelemben Miskolc, Zalaegerszeg és agglomerációjuk eredményeinek vizsgálata

  • Póka Viktor 1
  • Gyenge Balázs 2
  • 1 PhD hallgató, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
  • 2 egyetemi doncens, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

Regional impact during covid times on e-grocery industry. Investigation of results Miskolc and Zalaegerszeg and their agglomeration

A COVID-19 elleni védekezés nagymértékben alakította át a kiskereskedelemi trendeket és az ehhez kapcsolódó fogyasztói magatartást. Ez eddig is növekedésben lévő e-kereskedelem fejlődése tovább fejlődött és ezzel megváltoztatta a vásárlói szokásokat is. A pandémia okozta korlátozások sok vásárlót áttereltek a digitális vásárlás irányába. A kezdeti pánikvásárlások után a fogyasztók –az erre az értékesítési csatornára áttért, illetve jelenlétét megerősítő aktorok hatására- elvárása folyamatos erősödésnek indult. Ez azt jelenti, hogy a versenyhelyzet nagyon erőssé vált. A kezdeti gyors növekedés mára kissé lejjebb hagyott, de még mindig látható némi emelkedés a forgalmi adatokban és a tranzakciók számában. Az e-fogyasztók számában azonban már szignifikáns eltérés nem látható az éves adatok vizsgálatában, ez azt jelenti, hogy a forgalmi emelkedés hátterében ugyanazon fogyasztók magasabb számú vásárlási gyakorisága okozza. Mivel egyre több kereskedő lép be az online kereskedelem piacára, ezért a verseny folyamatosan erősödik. Az e-kereskedelem piaca a főváros és agglomerációja környékén összpontosul, ezért azon kiskereskedők képesek új vásárlókat megszólítani, akik a periférián vagy félperiférián elérhetővé teszik a szolgáltatást. A vizsgálat két megyére (Zala és Borsod-Abaúj Zemplén) terjed ki. A kutatás célja az volt, hogy megállapítást nyerjünk annak kapcsán, hogy a jövedelmi viszonyok miképpen hatnak a kiskereskedő online fogalmára. Ezért átvizsgáltuk a két régió vonatkozó adatait. A konklúziók levonása után látható, hogy elsősorban az elérhető háztartások száma az, ami a forgalmi eredményekre hatással lehet.

 

The preventive measures against the spread of COVID-19 have greatly reshaped the trends in retail and the related consumer behavior. The continuously growing e-commerce has developed further and thus changed customer habits as well. The restrictions caused by the pandemic shifted many customers towards the digital way of shopping. After the panic purchases, consumers' expectations started to increase continuously due to the influence of actors who switched to this initial sales channel and confirmed their presence. This means that the competition is very strong. The initial rapid growth now has somewhat levelled off, but a slight increase in traffic and transactions is still visible. However, there is no significant difference in the number of e-consumers with regard to the annual data, which means that the increase in traffic can be explained by the higher quality of purchases of the same consumers. As more and more merchants enter the online trade market, competition is constantly intensifying. The e-commerce market is concentrated around the capital city and its agglomerations, so retailers that provide service in the periphery or semi-periphery are able to reach new customers. The investigation covers two counties: Zala County and Borsod-Abaúj Zemplén County. The research was aimed at determining how income conditions affect the online concept of the particular retailer. This is the reason why I observed the relevant demographic statistics of the two regions. The research points to the conclusion that it is primarily the number of available households that can affect the turnover results.

 

 

Befoglaló szám: 
Oldal: 
pp. 30-42
Terjedelem: 
13
JEL-kód:
LOC-kód: