Gyorsmenü

T

A mesterséges intelligencia alapú kibertámadások lehetőségei

A számítógépek, az okoseszközök és az internet fejlődése létrehozta az úgynevezett kiberteret, amit számos előnye mellett a bűnözői, katonai vagy politikai erők is igénybe vehetnek az emberek vagy az emberiség ellen. A modern technológiák csúcsa, a mesterséges intelligencia is számos veszélyt rejt, épp a benne rejlő lehetőségek miatt. Fő célunk e két újszerű veszélyforrás keresztmetszetének bemutatása. Ez által egyben választ kaphatunk olyan kérdésekre is, hogy hogyan kell hozzáállnunk ehhez a veszélyforráshoz nekünk, mint polgárnak, mint vezetőnek, vagy mint informatikai üzemeltetőnek.

Transformation toward e-learning: experience from the sudden shift to e-courses at COVID-19 time in Central European countries; Students’ satisfaction perspective

This study aims to evaluate transforming toward online-learning, concerning students’ satisfaction, social presence and students’ intention to continue with e-learning in Central European countries, taking the case of Hungarian higher education online courses during COVID- 19 measures.

This study finds that masters and undergraduate students’ satisfaction and social presence of online learning courses are neutral with little bias to be positive, also satisfaction has the key role in affecting student’s intention to continue with future online-learning.

Difficulties of the customer-supplier relationship at small enterprises

It is vital for customers to build coordinated and cooperative long-term relationships with other companies. According to Mohr and Spekman (1994) a partnership is such an intended relationship of strategic importance between two independent companies which have shared goals, strive for mutual benefits and there is strong interdependence between them. Like in any relationship, there are difficulties, problems, and conflicts in the relationship between the members of the supplier chain, as the parties try to promote their interests.

The role of universities in educational development in connection with digitalization and entrepreneurship in Hungary

Universities can promote the development of entrepreneurial skills and innovation including digital technologies and startup courses. The startups are the drivers of digital development in technological innovation and ICT (OECD 2017). The study attempts to discover that which cooperations are among universities, research institutions and enterprises in Hungary. It is important to examine that what steps have been taken to increase digital and entrepreneurial skills. I made expert interviews, and I carried out a national questionnaire survey involving university students.

Gondolatok a beszállítói kiválasztás folyamatáról nagyvállalatok vizsgálatán keresztül

Minden vállalatra igaz a megfogalmazás, miszerint a vállalatok, hogy jövedelmezőségüket és versenyképességüket növelni tudják, olyan beszállító partnereket keresnek, akik jól és rugalmasan reagálnak a változásokra, jó minőséget produkálnak és nem a legdrágább árral dolgoznak. Habár a vevő vállalatok egyre szigorúbb feltételeket szabnak – hiszen egyre erőteljesebb a verseny a beszállító státusz elnyeréséért – , mégis vannak olyan beszállítók, akik képesek lépést tartani a többi vállalattal a mai világban. Egy beszállító kiválasztásánál nem csak az ár a döntő tényező.

Diszruptív trendek Ázsia kereskedelmében

A technológia kifejezés ma bizonyosan a leggyakrabban használt szó a szakirodalomban, mindemellett a vállalati stratégiai döntések talán legfontosabb meghatározó eleme. Hová kell a korlátos mennyiségben rendelkezésre álló erőforrásokat allokálni a kereskedőknek, annak érdekében, hogy megfeleljenek a digitális világ kihívásainak? A mai összekapcsolt, számítógépesített és kommunikációközpontú világban a megfelelő jövőképpel rendelkező cégek új szabályokat diktálnak a maguk iparágában, mégpedig új e-üzleti modellekkel és új vállalkozáson belüli folyamatokkal.