Monor a magyar bortermelés nagy hagyományokkal bíró területe, amely kis ültetvény méretével, de európai léptékben is jelentős, több mint 900 pincés pincefalujával különleges adottságokkal bír. A kutatás rávilágít, hogy a Monori járáson kívül nem ismert a monori pincefalu, méretéről, létezéséről sem tud a válaszadók többsége. A megkérdezettek, 46,7%-a tudott helyes választ megjelölni arra, hogy mi az OEM megjelölés, és a minta mindössze 36,4% tudta, hogy van Monori OEM. Összesen 280 fő válaszolt arra a kérdésre, hogy ha részt vett monori borrendezvényen, akkor mennyire volt elégedett.
A tanulmány célja a pecsenyeliba hizlalás termelési paramétereinek, illetve költség- és jövedelemviszonyainak vizsgálata esettanulmányi jelleggel adott telep példáján keresztül. A begyűjtött adatokat leíró statisztikai módszerek segítségével dolgoztuk fel, majd modellkalkuláción keresztül vizsgáltuk az értékesítési ár, a takarmányár és a legfontosabb termelési paraméterek változásának önköltségre és fajlagos jövedelemre gyakorolt hatását, amelyeket kereszttáblákban foglaltunk össze.
MITS had an important role in farmers’ production and trade. However, MITS in the Mekong delta, Vietnam was very weak. There were lacks of good sources and channels of market information, the market information was outdated, inaccurate and inadequate. In addition, farmers’ ability and knowledge to collect, analyze and use market information were also limited.
A brojlerhizlalás hatékonysága Magyarországon 1980 és 2014 között jelentősen javult, ugyanakkor nemzetközi összehasonlításban lemaradás tapasztalható. A vágócsirke önköltsége igen szoros összefüggésben van a naposcsibe, a takarmány és az energia árával. 1986 és 2014 között az önköltség növekedése csak 98%-ban jelent meg az értékesítési árakban, ami kedvezőtlenül hatott az ágazat jövedelmi helyzetére. A termelési mutatók és az önköltség reálértéke között szoros statisztikai kapcsolat van.
A termékek iránti kereslet-kínálat többféle értékesítési csatornán keresztül érvényesül. A piachely mint közvetlen értékesítési pont jelentősége az ellátásilánc-hosszában, a termelő és fogyasztó közötti kapcsolatrendszer megteremtésében, a változatos területhasználatban jelentkezik.
The study focuses on the impacts of globalization on the decision making process of choosing seeds in some of the Hungarian agricultural enterprises. First of all, we analyze the objective effects and their general consequences in the Hungarian agricultural sector. Then we concentrate on the typical “heuristics” in the decision making process when the owners choose seed products. Heuristics are used when people are in uncertain situations and they judge probability and frequency.
The target of our research is to examine the supply channels of products produced and processed locally in the area at the bottom of the Mátra Hills. How results typical nationwide are also typical for this area which type of direct sales is mostly used here. In former studies market mainly traditional market is prior. The second most widespread way of sales is selling from the house or selling on-farm. For farms of producers selling this way is typical to produce several fruits and vegetables are small plant forms and that they do not employ outside workers.